Praktiski padomi, kā izmantot depozīta sistēmu atbildīgi
Palielinoties nodoto depozīta iepakojumu īpatsvaram un aktivitātei depozīta punktos, SIA “Depozīta Iepakojuma Operators” aicina iedzīvotājus izmantot depozīta sistēmu atbildīgi, lai tā būtu ērta un patīkama sabiedrībai, un atvieglotu ikdienu arī citām depozīta sistēmā iesaistītajām pusēm, tostarp veikalu darbiniekiem. Lai informētu par labās prakses vadlīnijām depozīta punktos, operators dalās ar padomiem, kurus vērts iegaumēt gan pieredzējušiem sistēmas lietotājiem, gan tiem, kas depozīta iepakojumus nodevuši vien pāris reizes.
Noņem metāla korķīšus no stikla pudelēm
Plastmasas pudeles taromātā vēlams nodot ar visu korķīti, lai nodrošinātu ne tikai iepakojuma, bet arī korķīša pārstrādi. Taču atkārtoti uzpildāmu stikla pudeļu gadījumā situācija ir pretēja, un pirms to nodošanas taromātā vai manuālajā depozīta punktā korķīšus ir nepieciešams noņemt. Atkārtoti uzpildāmās stikla pudeles var identificēt pēc depozīta zīmes, uz kuras attēlota burtu kombinācija “AU”.
“Šī ir pavisam ātra un vienkārša darbība, kas būtiski atvieglo darbu veikala darbiniekiem un dzērienu ražotājiem, pudeli atkārtoti uzpildot, jo situācijās, kad stikla pudele tiek nodota ar visu korķi, to nepieciešams manuāli noņemt. Visefektīvākais veids, lai šos korķīšus nodotu pārstrādei, ir izmest tos metālam paredzētajā konteinerā, kas atrodas depozīta punkta tuvumā,” skaidro SIA “Depozīta Iepakojuma Operators” valdes priekšsēdētājs Miks Stūrītis.
Uzmanība tāpat jāpievērš arī nestandarta iepakojumiem, piemēram, pudelēm ar plastmasas rokturi – tā kā depozīta sistēmā tiek reģistrēta iepakojuma forma, šāds rokturis var apgrūtināt taras automatizētu nodošanu, tādēļ aicinām to noņemt un izmest atbilstošajā šķirošanas konteinerā.
Pilnībā iztukšo nododamo iepakojumu
Viens no priekšnoteikumiem, lai taromāts pieņemtu depozīta iepakojumu, ir tā iztukšošana, taču šim faktoram ir būtiska loma arī patīkamas depozīta punkta vides nodrošināšanā. Lai izvairītos no dzērienu atlieku iztecēšanas somā, automašīnā, taromātā vai veikalā uz grīdas, kā rezultātā var veidoties nevēlamas smakas, iesakām izskalot tos iepakojumus, kuros bijuši iepildīti tādi dzērieni kā alus, sulas un citi saldie dzērieni.
Nododot tīru iepakojumu, samazināsies arī taromātu sensoru sasmērēšanās risks – ja sensori tiek sasmērēti, ir nepieciešama biežāka taromāta apkope no veikala darbinieku puses, kas savukārt lietotājiem nozīmē biežākus pārtraukumus konkrētā taromāta darbībā.
Konteineros pie depozīta punktiem – tikai atbilstoši iepakojumi
Līdz ar pārejas perioda noslēgumu visi depozīta iepakojumi nu ir marķēti ar Latvijas depozīta zīmi, taču nereti uz depozīta punktu gadās paņemt arī kādu ārpus depozīta sistēmas esošu iepakojumu, kas, piemēram, nav iekļauts depozīta sistēmā vai ir būtiski bojāts. Šī iemesla dēļ pie depozīta punktiem uzstādīti konteineri un iedzīvotāji ir aicināti tajos ievietot tikai tos plastmasas, metāla vai stikla dzērienu iepakojumus, kurus taromāts nav pieņēmis. Rūpējoties gan par tirgotāju, gan citu sistēmas lietotāju ērtībām, depozīta sistēmas operators aicina konteineros nemest sadzīves un citus nešķirotus atkritumus, jo šāda darbība uzskatāma par negodprātīgu, turklāt tādā veidā tiek neatgriezeniski sabojāts jau sašķirotais materiāls un tiek samazinātas iespējas to pārstrādāt. Tāpat šādi tiek pārslogoti arī konteineri un pie depozīta punktiem var veidoties nekārtība.
“Par to, lai sistēma būtu ērta un patīkama gan sabiedrībai, gan arī citām depozīta sistēmā iesaistītajām pusēm, ir atbildīgs ikviens no mums – kamēr tirgotāju pārziņā ir taromātu apkope un iztukšošana, mēs, pircēji, esam atbildīgi par to, lai mūsu nodotais iepakojums ir tīrs un blakus esošie konteineri nav piepildīti ar neatbilstošiem atkritumiem,” komentē Miks Stūrītis.
Gadījumā, ja nesaplacinātu iepakojumu ar Latvijas depozīta zīmi neizdodas nodot taromātā, lūgums sūtīt depozīta punkta adresi, veikala nosaukumu, nodošanas laiku un iepakojuma fotogrāfiju ar labi nolasāmu svītrkodu un depozīta zīmi uz e-pastu jautajumi@dio.lv vai numuru +371 20224214 lietotnē Whatsapp. Savukārt, ja taromātam nepieciešama iztukšošana vai apkope, lūgums vērsties pie konkrētā veikala darbiniekiem.
Palielinoties nodoto depozīta iepakojumu īpatsvaram un aktivitātei depozīta punktos, SIA “Depozīta Iepakojuma Operators” aicina iedzīvotājus izmantot depozīta sistēmu atbildīgi, lai tā būtu ērta un patīkama sabiedrībai, un atvieglotu ikdienu arī citām depozīta sistēmā iesaistītajām pusēm, tostarp veikalu darbiniekiem. Lai informētu par labās prakses vadlīnijām depozīta punktos, operators dalās ar padomiem, kurus vērts iegaumēt gan pieredzējušiem sistēmas lietotājiem, gan tiem, kas depozīta iepakojumus nodevuši vien pāris reizes.
Noņem metāla korķīšus no stikla pudelēm
Plastmasas pudeles taromātā vēlams nodot ar visu korķīti, lai nodrošinātu ne tikai iepakojuma, bet arī korķīša pārstrādi. Taču atkārtoti uzpildāmu stikla pudeļu gadījumā situācija ir pretēja, un pirms to nodošanas taromātā vai manuālajā depozīta punktā korķīšus ir nepieciešams noņemt. Atkārtoti uzpildāmās stikla pudeles var identificēt pēc depozīta zīmes, uz kuras attēlota burtu kombinācija “AU”.
“Šī ir pavisam ātra un vienkārša darbība, kas būtiski atvieglo darbu veikala darbiniekiem un dzērienu ražotājiem, pudeli atkārtoti uzpildot, jo situācijās, kad stikla pudele tiek nodota ar visu korķi, to nepieciešams manuāli noņemt. Visefektīvākais veids, lai šos korķīšus nodotu pārstrādei, ir izmest tos metālam paredzētajā konteinerā, kas atrodas depozīta punkta tuvumā,” skaidro SIA “Depozīta Iepakojuma Operators” valdes priekšsēdētājs Miks Stūrītis.
Uzmanība tāpat jāpievērš arī nestandarta iepakojumiem, piemēram, pudelēm ar plastmasas rokturi – tā kā depozīta sistēmā tiek reģistrēta iepakojuma forma, šāds rokturis var apgrūtināt taras automatizētu nodošanu, tādēļ aicinām to noņemt un izmest atbilstošajā šķirošanas konteinerā.
Pilnībā iztukšo nododamo iepakojumu
Viens no priekšnoteikumiem, lai taromāts pieņemtu depozīta iepakojumu, ir tā iztukšošana, taču šim faktoram ir būtiska loma arī patīkamas depozīta punkta vides nodrošināšanā. Lai izvairītos no dzērienu atlieku iztecēšanas somā, automašīnā, taromātā vai veikalā uz grīdas, kā rezultātā var veidoties nevēlamas smakas, iesakām izskalot tos iepakojumus, kuros bijuši iepildīti tādi dzērieni kā alus, sulas un citi saldie dzērieni.
Nododot tīru iepakojumu, samazināsies arī taromātu sensoru sasmērēšanās risks – ja sensori tiek sasmērēti, ir nepieciešama biežāka taromāta apkope no veikala darbinieku puses, kas savukārt lietotājiem nozīmē biežākus pārtraukumus konkrētā taromāta darbībā.
Konteineros pie depozīta punktiem – tikai atbilstoši iepakojumi
Līdz ar pārejas perioda noslēgumu visi depozīta iepakojumi nu ir marķēti ar Latvijas depozīta zīmi, taču nereti uz depozīta punktu gadās paņemt arī kādu ārpus depozīta sistēmas esošu iepakojumu, kas, piemēram, nav iekļauts depozīta sistēmā vai ir būtiski bojāts. Šī iemesla dēļ pie depozīta punktiem uzstādīti konteineri un iedzīvotāji ir aicināti tajos ievietot tikai tos plastmasas, metāla vai stikla dzērienu iepakojumus, kurus taromāts nav pieņēmis. Rūpējoties gan par tirgotāju, gan citu sistēmas lietotāju ērtībām, depozīta sistēmas operators aicina konteineros nemest sadzīves un citus nešķirotus atkritumus, jo šāda darbība uzskatāma par negodprātīgu, turklāt tādā veidā tiek neatgriezeniski sabojāts jau sašķirotais materiāls un tiek samazinātas iespējas to pārstrādāt. Tāpat šādi tiek pārslogoti arī konteineri un pie depozīta punktiem var veidoties nekārtība.
“Par to, lai sistēma būtu ērta un patīkama gan sabiedrībai, gan arī citām depozīta sistēmā iesaistītajām pusēm, ir atbildīgs ikviens no mums – kamēr tirgotāju pārziņā ir taromātu apkope un iztukšošana, mēs, pircēji, esam atbildīgi par to, lai mūsu nodotais iepakojums ir tīrs un blakus esošie konteineri nav piepildīti ar neatbilstošiem atkritumiem,” komentē Miks Stūrītis.
Gadījumā, ja nesaplacinātu iepakojumu ar Latvijas depozīta zīmi neizdodas nodot taromātā, lūgums sūtīt depozīta punkta adresi, veikala nosaukumu, nodošanas laiku un iepakojuma fotogrāfiju ar labi nolasāmu svītrkodu un depozīta zīmi uz e-pastu jautajumi@dio.lv vai numuru +371 20224214 lietotnē Whatsapp. Savukārt, ja taromātam nepieciešama iztukšošana vai apkope, lūgums vērsties pie konkrētā veikala darbiniekiem.